Prepaid telefoon vs. abonnement

Prepaid telefoons zijn net als alle andere mobiele telefoons – het enige verschil zit hem in de wijze van facturering. Zoals de naam al doet vermoeden, betaalt je het bedrag vooraf en vervolgens maak je gebruik van de belminuten. Je betaalt een bepaald bedrag en dan heb je (meestal een maand) de tijd om je belmiuten op te maken aan bellen of sms-en. Wanneer je het maximum van je belminuten hebt bereiekt dan krijg je vlak van te voren een melding via sms en kun je de telefoon weer opwaarderen. Prepaid telefoons zijn erg populair bij mensen met een beperkt budget.

Ter overweging
Als je overweegt om een prepaid telefoon aan te schaffen zijn er een aantal dingen erg belangrijk om rekening mee te houden. Hier een kort en gebonden overzicht van punten die van belang zijn:

  • Ten eerste moet je het verwachte bedrag van beltijd in minuten te bepalen per maand. Wanneer je her een beetje een idée van hebt zal het makkelijker zijn om het juiste bedrag voor je prepaidkaart te kiezen.
  • Netwerkbereik is belangrijk. Let hier goed op. Niet alle aanbieders dekken overal even goed.
  • Zorg ervoor dat alle functies die je nodig hebt zijn opgenomen in de prepaid telefoon. Vaak zijn niet altijd alle diensten in je prepaidbundel beschikbaar die wel voor een abonnement beschikbaar zijn. Wanneer je wel van alle diensten gebruik wilt maken moet je deze beslissing goed in overweging nemen.

Kijk ook eens goed naar de gesprekskosten. Het kan nooit kwaad om te een vergelijking te maken met wat je kwijt bent wanneer je een abonnement afsluit en wanneer je een prepaid telefoon neemt. Bij een abonnement heb je vaak ook de mogelijkheid om een toestel erbij te kiezen. Indirect betaal je natuurlijk wel het hele toestel, maar bij prepaid heb je ook een toestel nodig. Daarnaast betaal je ook altijd de activeringskosten om een telefoonnummer te krijgen voor je prepaid toestel.

Enkele nadelen
Naast veel voordelen heeft een prepaid telefoon ook wel een paar nadelen:

  • De gesprekskosten zijn meestal veel hoger in vergelijking met de gesprekskosten van een abonnement.
  • Bepaalde functies ontbreken, die meestal wel beschikbaar zijn in een abonnement.
  • Voor mensen die hun mobiele telefoon veel (willen) gebruiken is prepaid geen verstandige keuze. Voor incidentele gebruikers is een prepaid telefoon juist een aanrader.
  • Er zijn ook tal van beperkingen ten aanzien van het verstrijken van de minuten. De beltijd is over het algemeen een stuk korter en je kunt niet over je belminuten heen gaan.

Dit zijn een klein aantal tips die je op weg kunnen helpen de overweging te maken om te kiezen voor prepaid of een abonnement. Houdt als laatste ook nog rekening met het feit dat op bijna alle telefoons tegenwoordig een internetoptie zit. Bij abonnementen krijg je hiervoor een databundel, deze zul je met alle prepaid toestellen los moeten aanschaffen.

Laat wat van je horen

*